Sosiaalisen median pelisäännöt

Eletään vappuviikkoa vuonna 2021 ja koronakurimus vain jatkuu. Toivoa on jo ilmassa, mutta paluu takaisin tavalliseen arkeeni näyttää tapahtuvan vasta syyskuussa. Sitä ennen katselen ikkunoistani metsämaisemaa Kerimäellä, Itä-Savon sydämessä. Rintamamiestalon vanhat, ränsistyneet ikkunat läpäisevät lintujen konsertin heti aamusta. Täällä on hyvä olla ja uppoutua opintojen tässä vaiheessa blogipostaukseen sosiaalisen median ohjeistuksista. 

Tehtävänäni on siis syventyä organisaatioiden sosiaalisen median ohjeistuksiin ja pohtia niiden olemassaolon merkityksiä ja vaikutuksia. Kirjoittamani tekstit ovat omia mielipiteitäni ja vastaan niistä itse. Työskentelen museoalalla, mutta en halua tuoda esille organisaatiota tarkemmin. Hyväksyt sen varmaan lukijanani? 

Yritin etsiä tietoa kulttuurialan toimijoiden some ohjeistuksista työntekijöilleen, mutta huonolla menestyksellä. Kertooko se omasta taitamattomuudestani löytää verkosta some ohjeistuksia vai siitä, että yhteisöt ja yritykset eivät niitä mielellään julkista. Kuntien ohjeistuksia löytyy sitäkin enemmän ja sen ymmärtää kuntalaisen asemassa, mutta myös suuren työnantajan vastuuna pitää organisaatio läpinäkyvänä. 

Oman organisaationi sosiaalisen median pelisäännöt ovat muutaman vuoden takaa ja ne ovat hyvin ytimekkäät, puolikkaan A4 sivun pituinen listaus siitä, miten toimia somessa. Mielestäni ne ovat täysin riittävät ohjeistamaan työntekijöitä somen käyttöön. Ne ovat myös kannustaneet työyhteisöä aktiiviseen somekäyttäytymiseen. Meille on työntekijöinä tärkeää nostaa esille oman organisaation tapahtumat ja sisällöt somessa ja olla positiivisesti ylpeä saavutuksista. Tärkeää on myös käsitellä pelisäännöt uuden työntekijän perehdytyksessä ja tuoda selkeästi esille työntekijän velvollisuudet ja vastuut. Mutta onko työntekijällä oikeasti velvollisuus olla somessa? Itse näkisin asian niin, että somen käyttäminen on minulle mahdollisuus seurata työnantajan tärkeää viestintävälinettä ja samalla kohdata nykyisiä ja tulevaisuuden potentiaalisia asiakkaita. Tänä päivänä kulttuurikentän puheenaiheiden ja ilmiöiden tiedostaminen pelkästään printtikerronnan puolelta jäisi hyvin kapeaksi ja some pitää minut selvillä ajankohtaisuuksista. 


Kiteyttäisin oman organisaation some pelisäännöt lyhyesti näin:

Hyödynnä somea työntekijänä

#verkostoitumiseen #viestimiseen #ideointiin #osallisuuteen #omanosaamisenesilletuomiseen

Muista työntekijänä 

#oleomaitsesi #muistatekijänoikeudet #laskekymmeneenjaharkitse #puhuomallaäänellä #oleavoinkeskustelevaavulias #arvoatuottava


Nämä pelisäännöt on helppoa pitää mielessä. Ne ovat selkeät ja rohkaisevat minua olemaan somessa aktiivisena osallistujana. Mutta sitten vastaani tuli Verohallinnon tekemä sosiaalisen median ohje henkilöstölle vuonna 2018 ja totesin, että tässä on ohjeistus, jota peukutan isosti. Aivan törkeän hieno visuaalinen toteutus, selkeä ja positiivinen viestintä. Visuaalisen kerronnan avulla on tiivistetty keskeinen sanoma eli voit itse valita millainen some vaikuttaja olet: seuraaja, jakaja, keskustelija vai vaikuttaja. Verohallinnon asiantuntijalle perustellaan 8 näkökulman kautta, miksi sinun kannattaa hypätä sosiaalisen median mukaan. Ehkä tämä rautalankamalli johtuu siitä, että byrokraattinen instanssi on jäänyt kauaksi somemaailmasta ja tällä halutaan houkutella työntekijät mukaan. Jos näin, niin minusta he onnistuvat siinä täydellisesti. Hyvä Verohallinto! 

Esimiehenä olen kannustanut aina työntekijöitä liittymään itselle uusiin somekanaviin juuri ammatillisesta näkökulmasta. Siinä piilee myös vaara, kuinka paljon työntekijä voi käyttää työaikaansa someen, jos se ei ole aivan välttämätöntä työnkuvan kannalta. Somesta voi tulla myös rasite, jos yksityinen ja ammatillinen rooli sekoittuvat. Julkinen ammatti, jossa joutuu ottamaan kantaa yhteiskunnallisiin asioihin altistaa myös julkisen keskustelun alaiseksi ja joskus sen kestäminen on olla liikaa. Silloin on tehtävä itselle sopiva ratkaisu omasta someroolista. Somen pitäisi kuitenkin olla meille voimaannuttava ja vuorovaikutusta parantava kohtaamisen paikka. 

-Iisu 



Kommentit

  1. Hyvää pohdintaa ja aiheellista sellaista - varsinkin tuosta someroolista. Hienosti kiteytät jutut tuossa viimeisessä lauseessa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalinen media ja museokenttä

Somepomot seurannassa